Suffer "13" CD

SUFFER - Thirteen (Samuel Records 013CD)
Pop punk dorazil do Čech!
... ale že to chvíli trvalo. Se čtvrtou deskou se tahle parta z jižních Čech konečně stala zajímavou i mimo rámec českých pokusů vejít se do žánru, vyrovnat se zahraničním vzorům (tady třeba No Use For A Name). Album Thirteen má ostré kytary a rytmus v přesné rovnováze se zcukernatělými melodiemi, skrz které se – a to je tady to hlavní – kapele povedlo dostat do skladeb emoce. Většina českých punkových skupin vystačí s pivním humorem a debilními slogany, chytlavost u nich určuje to, že zpívají česky. Suffer jsou nad nimi všemi. Nebojí se do toho jít s angličtinou a jediné čím tak mohou na první poslech zaujmout , je umění vystavět od začátku do konce dobrou energickou pecku. A právě to je posouvá do první ligy. Singl Secret Girl by mohlo – kéž bych dostal stovku pokaždý, když to napíšu – „od minuty hrát každý rádio.“ Jenomže – kéž bych dostal druhou pokaždý, když navážu tímhle – „to bychom museli žít jinde.“ Prostě pokud vás alespoň trochu zajímá mladá česká muzika, pokud vás alespoň trochu zajímaj kytary, věnujte téhle partě pozornost. Jejich čas by mohl přijít brzo...
NEJ SKLADBY: Secret Girl, Good Times Gone, Morning.
AUTOR: Honza Vedral (FILTER)

SUFFER - Thirteen (Samuel Records) CD
Ta třináctka v názvu alba má zřejmě vícero důvodů. Dva základní přinejmenším: jedná se totiž o třináctý počin vydavatelství Samuel a zároveň obsahuje stejný „nešťastný“ počet písniček.

Třeboňská čtveřice už podruhé na ploše dlouhohrající desky (respektive kompaktního disku, já vím – nechytejte mne za slovo...) celkem pádnými argumenty prokazuje, proč je považována za jednoho z nejvýznamnějších představitelů nové české punkové, potažmo neopunkové či skatepunkové generace. A těmi nejdůležitějšími jsou jednak věrohodnost toho, co Suffer hrají a zpívají – málokterá tuzemská formace podobného ražení je v téhle Amerikou načichlé hudbě tak přesvědčivá! -, jednak melodický talent nadělený kapele snad přímo od (punkového) boha. Ty pro Suffer příznačné, úžasně chytlavé a přitom nikoliv tupě se vtírající energické popěvky, známé už z debutu 4 Happy Guys & Beautiful Girls, se tu samozřejmě opět vyskytují v množství rozhodně přesahujícím malé. Osobně mi asi nejvíce uvízly v hlavě báječné nápěvy songů This Day Will Go a Secret Girl, ale v podstatě bych mohl vyjmenovat dobře polovinu skladeb – a někdo jiný by si třeba za své favoritky na desce zvolil ještě některé další.

Pravdou ale je i to, že muzika Suffer, stejně jako je tomu u většiny příbuzných kapel, je přece jen, marná sláva, tak trošku na jedno brdo. To není nějaký závažný „prohřešek“ a ti, co neo punk poslouchají ve velkém, si to možná ani neuvědomí – ale člověk přijímací široké spektrum nejrůznější hudby si toho nemůže nevšimnout.

A mimochodem, stejně si pořád myslím, že by to téhle kapele znělo neméně dobře i v češtině... to jsem ale rouhač, že?

autor: Petr Korál

SUFFER - Thirteen (Samuel Records) CD
A band from the Czech Republic that plays wonderful tunes ala No Use For A Name and stuff. Their songs are about girls and all that. Their CD is entitled "Thirteen". Mhm, and after all still sympathetic. Their label -Samuel records - supports vegetarian lifestyles. something i find pretty good since a lot of people came to the conclusion that eating animals is cooler or more convinient than staying vegetarian. The record: have heard better records and definately some that were worse. As said before No Use and maybe some Jimmy Eat World and nothing we would need at all. Nice packaging and an ugly cover.(ad)

SUFFER - Thirteen (Samuel Records) CD
CD "13" bych přirovnala k přítelkyni, po které všichni touží - krásná, sladkohořká, chytrá, umí naslouchat, říká přesně to, co chceme slyšet, nebo spíš co potřebujeme slyšet...má úžasně čistou duši a nádherně upřímný srdce...ať si ji pustíš po 13 nebo 113, vždycky v ní najdeš něco neobjeveného... pokaždé, ať máš jakoukoli náladu, pokaždé na ni budeš mít chuť a parádně si smlsneš.. je neodolatelná a nikdy nezklame!! připadá mi, jako by to cd bylo živé...je prostě božský!

recenze, kterou poslala Věrka na Suffer email ...

SUFFER - Thirteen (Samuel Records) CD
Málokdo si uvědomuje, že bolest a utrpení tu není pouze proto aby nám ztrpčovala život, ale že je to také možnost k překonávání sebe, překonání překážek, možnost k osobnímu růstu. Vymezení bolesti jakožto záležitosti pouze negativní může být tedy věcí minimálně problematickou.

Pokud se ovšem na utrpení zeptáte člověka pohybující se na hc / punkové scéně, bude mít zcela jistě v této otázce jasno - kromě příležitosti k růstu je to totiž také výborná třeboňské kapela. Pokud by náš punkáč - filozof přemýšlel dále, určitě by ho napadlo, že jejich hudba v zásadě obsahuje dvě protichůdné polohy. Jednak jsou to jemné líbivé a občas i vtíravé melodie, jednak syrové, bolestné a přímočaré skladby, dohromady tvořící melancholický a přesto energický celek. Právě tato zvláštní dialektika jejich hudby, tolik podobná základní dialektice života, kouzlu všedního dne, právě to je zřejmě důvodem jejich úspěchu. Jen málokterá kapela podobného ražení má stejně silné charisma, stejného ducha, stejný cit pro stavbu skladby.

Jejich nové album potvrzuje všechna moje slova beze zbytku. Již první skladba Good Times Gone nesoucí se přesně v duchu výše popsané dichotomie energie a melancholie ukazuje v čem jsou Suffer silní a kam až za dobu své existence došli. Ve druhé skladbě This Day Will Go nám zase skupina ukazuje svou melodickou stránku tak jak ji dobře známe již z předchozích dvou alb.

Kapela se však nezastavila jen u svých starých a osvědčených postupů a tak se na nahrávce objevují i skladby a postupy v dřívějších dobách neslýchané. Asi nejzajímavější se mi v tomto ohledu jeví Regain The Power s jejímž správným zaškatulkováním mám značné potíže. Snad emo - rock, nevím. Každopádně je velmi povedená a postupně se stala na tomto albu mou favoritkou.

Nemá cenu rozebírat zvlášť každou z třinácti skladeb - všechny jsou velmi dobré a tak by se z recenze brzy stal chvalozpěv. Vězte tedy, že po hudební a zvukové stránce není nahrávce co vytknout, snad kromě dle mého názoru amatérského a zbytečného vyťukávání tónů na klavír v Story Goes On, které tak trochu kazí dojem z jinak opravdu profesionálně nahrané a zahrané desky.

Koupě této desky se mi jeví jako zcela jasná povinnost pro každého, kdo si rád poslechne melodický, ale při tom i energický punk, pro každého, kdo hledá rovnováhu a nebojí se ani tmy, ani světla.

SUFFER - Thirteen (Samuel Records) CD
Již čtvrté album této kmenové kapely na Samuelu. Suffer, čtveřice z Třeboně to mydlí už pár let ve stále stejných kolejích a sympatické na nich je že každou deskou znějí lépe. Na album 13 najdete stejný počet skladeb ve svižném tempu které znějí tak jak jsme si u Suffer zvykli - melodický punk který je podobný No Use For A Name, Lag Wagon či Rise Against. Původní tóny mě trochu zmátly neobvyklým rytmem bubnů ale hned po pár sekundách se z této skladby vyklubal naprostý hit! Myslím že nové skladby Suffer jsou trochu pomalejší, ale barvitější a příjemným překvapením je také zlepšená intonace zpěvákovo angličtiny. Vychází - pro Suffer netradičně - v klasickém jewel boxu s kartonovým přebalem!

Day After HQ < mira@dayafter.cz >

Suffer „13“ CD (Samuel Records)
Safra, safra třeboňská čtveřice si pro nás připravila nové album jenž nese název „13“. Za touto číslovkou se neskrývá pouze fungl nová řadovka, ale i také počet skladeb a 13-tý titul labelu Samuel records, který je s touto partou svázán od pradávna. Hned z kraje je dobré upozornit, že není vhodné podávat všem diabetikům a lidem nesnášející sladké. Protože tahle kapela, snad i ve vetší míře než předtím klade důraz na melodické pasáže a snad se není nutné zdráhat říci popové melodie. Vše samozřejmě v únosné míře. Přichystaná nálož, která v sobě kloubí pop-punkovou dravost s již zmíněnou popovou melodii v tobě vzbudí „obavy“, sakra ti Suffer, ale vyrostli. Je to tak za ty léta hraní je cítit sehranost, zpěvný zpěv který vévodí celému albu si zasluhuje pochvalu a celkový zvuk alba se nedá než kladně ohodnotit. Není třeba chodit kolem horké kaše. Ti co mají rádi pop-punk tohle album prostě musí mít, to je bez diskuze, protože Suffer-ům se podařilo zdolat bez problému pomyslný pahorek. Všem těm kteří nemají problém s melo-dravou hudbou nelze než doporučit, drtiči ať raději hledají své bohy v jiných vodách.

Suffer „13“ CD (Samuel Records)
Magickému číslu se dostalo dosti značné pocty. Suffer natočili třináct skladeb pro třináctý titul Samuel records na svém albu s názvem „Thirteen“, na symbolickém spojení všech atributů v celek. Na webu Samuel rec. Se o albu píše, že se nese v „emo-power-pop“ duch. V podstatě se dalo říci, že tato tři slova jasně vystihují výraz toho alba. Přibylo melodií, Suffer si mnohem více pohrávají se skladbami, vkládají do nich mnohem více nápadů a znatelněji a pocitověji. Nikterak neubylo na punkovém feelingu kapely, je zde však vidět potřeba vyzkoušet nové směry a nezůstávat ve vychozených šlépějích. U těch sladčích písní se občas přistihnete jak se zasníváte a pokoušíte se najít společnou notu se Suffer. Obratem však Suffer ukážou svou hravost a dodají tomu šťávu a svižnost. Rázem cítíte tu radost z jejich muziky a nelze se ubránit tomu úsměvu ve vaší tváři, který jistojistě přijde při poslechu alba „Thirteen“.

Move Your Ass #7/2004